Randvoorwaarden en uitgangspunten

Randvoorwaarden en uitgangspunten voor werkgevers bij een verzekerde regeling

Samen met uw werknemers, de ondernemingsraad/ personeelsvertegenwoordiging en in afstemming met uw adviseur en/of pensioenuitvoerder bepaalt u de komende jaren de ‘pensioenkoers’: hoe komt de nieuwe pensioenregeling eruit te zien voor uw werknemers én hoe gaat u de overstap naar het vernieuwde pensioenstelsel maken?

Met de Wet toekomst pensioenen krijgen alle werkgevers te maken met een aanpassing van hun pensioenregeling(en). Dit is daarom een natuurlijk moment om als werkgever goed na te denken over hoe je aankijkt tegen de arbeidsvoorwaarde pensioen op de langere termijn.

Om de pensioenregeling onder het vernieuwde pensioenstelsel vorm te kunnen geven en de best passende keuzes te maken voor uw onderneming en uw werknemers, is het belangrijk om in de voorbereidingsfase een aantal zaken in kaart te brengen. 

Wat het beginpunt is (uw huidige situatie), welke uitgangspunten en randvoorwaarden er zijn en wat (op hoofdlijnen) het einddoel is, zal per onderneming verschillen. De onderliggende vragen zullen echter over het algemeen grotendeels gelijk zijn:

  1. Wat is de huidige situatie?
  2. Wat zijn de randvoorwaarden: wat zijn de basisvereisten?
  3. Wat zijn de uitgangspunten: waar gaat u uw keuzes op baseren?
  4. Wanneer moet ik welke keuzes maken?