Publicatie jaarverslagen GIP en Kifid

Geschilleninstantie Pensioenfondsen (GIP) en Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) hebben hun jaarverslagen over 2024 gepubliceerd.

GIP

In het eerste jaar sinds de oprichting heeft GIP 471 geschillen behandeld. Het ging daarbij zowel om bemiddelingen als beslechtingen. In het geval van beslechting doet de geschillencommissie een (juridische) uitspraak. De indiener kiest vooraf of dit een bindende of niet-bindende uitspraak is; het pensioenfonds volgt deze keuze.

Wanneer bemiddeling (onder de vlag van de Ombudsman Pensioenen) geen oplossing biedt, kan de indiener het geschil alsnog voorleggen aan de geschillencommissie. In 68% van de gevallen gebeurde dit ook.

GIP kan het merendeel van de ontvangen geschillen (86%) daadwerkelijk in behandeling nemen. Ongeveer 14% valt buiten het mandaat van GIP. Dit betreft bijvoorbeeld zaken waarbij de interne klachtenprocedure van het pensioenfonds niet (volledig) is doorlopen, of geschillen die overduidelijk buiten de reikwijdte van GIP vallen, zoals besluiten van algemene strekking of conflicten die onder een verzekeraar vallen.

Kifid

Het aantal klachten over pensioenverzekeringen en premiepensioeninstellingen (ppi’s) in 2024 bedroeg 92. Bijna de helft van de pensioenzaken is opgelost door bemiddeling.

Kifid ziet de eerste klachten van deelnemers die eigenlijk niet goed weten hoe hun pensioen werkt. Ze zijn bijvoorbeeld van een middelloonregeling naar beschikbare premie gegaan, maar weten niet goed wat dat inhoudt. Soms schrikken ze dat ze zelf beleggingskeuzes moeten maken, het maakt hen onzeker. Sommige pensioenproducten zijn ingewikkeld. Het is van groot belang dat pensioenverzekeraars nog beter uitleggen hoe die producten werken. Kifid maakt mee dat in de procedure die uitleg alsnog wordt gegeven en dat consument daar dan tevreden mee is en de klacht intrekt.